Mnoho manažerů z oblasti obchodu, výroby, ale také logistických služeb se dnes zamýšlí nad možnostmi automatizace a robotizace. V oblasti průmyslové výroby již řada společností nasadila nějakou formu robotizace, ale pokud se zaměříme na oblast logistiky, tam je zatím automatizace netknutá.
Pokud hovoříme o automatizaci v logistice, většina manažerů si vybaví nanejvýš automatické vysokozdvižné vozíky nebo zakládače palet, beden či zboží, které představují investice desítek milionů korun. Ale nasazení těchto automatizovaných zařízení má svá omezení; mají reálně dvakrát nižší operační rychlost a až dvojnásobně vyšší pořizovací cenu. A návratnost investice se posouvá na pět a více let.
Je však s podivem, jak nás v tomto ohledu v posledních letech předčila Asie, a především Čína. Země, která pro nás byla dlouhá léta synonymem levné pracovní sily, intenzivně investovala do automatizace a robotizace, a utekla tak většině evropských firem o míle.
Naše společnost se usilovně věnuje nasazení moderních logistických robotů do projektů pro mySTOCK WMS, které výrazně zautomatizuje procesy ve skladech, v řádech o 200–300 % a s návratností jeden až dva roky. To už jsou úplně jiná čísla!
A o co konkrétně jde? Jedná se o systémy, kdy roboty vyvážejí zboží přímo k pracovníkovi (G2P – goods to person), a to pomocí mobilních regálů. Nebo místo automatických výtahových systémů na bedny se nasazují roboty, které zvládnou vyvážet konkrétní bedny do expediční zóny, a skladník operuje na minimálním prostoru.
Jsem přesvědčený, že o těchto systémech v nejbližších měsících ještě hodně uslyšíte. V Evropě vše teprve startuje, ale jen ty společnosti, které rychle pochopí, jak využít výkon robotů i v logistice, mají v nejbližších letech šanci zůstat konkurenceschopné. Protože dnes se již mění logistické řetězce a rostou náklady na logistiku takovým tempem, že je lze snížit jen díky robotizaci.
Článek napsán pro MM Průmyslové spektrum https://www.mmspektrum.com/clanek/prichazi-revoluce-v-logistice-roboty